Leverans- & beställningsinformation

Kontakt & kundtjänst
Alla frågor relaterade till e-handeln skickas till help@scottish.se.

Leveranstid
Normal leveranstid är 3-8 arbetsdagar inom Sverige, exklusive tyger som tar 10-20 dagar. Till Norge, Danmark och Finland är normal leveranstid 5-7 dagar. Vissa produkter kan vid hög belastning ha något längre leveranstid såsom under högtider. Observera att beställningar till utlandet har längre leveranstid.

Frakt
Vi har en enhetsfrakt på 79 kronor per order i Sverige (minsta beställning 100kr) och 155kr för utlandet. För utlandet gäller minsta beställning på 500 SEK. För ordrar inom Sverige gäller fri frakt vid beställningar över 500 SEK. 

Betalsätt
Alla varor kan betalas med kontokort/kreditkort (VISA, MasterCard), faktura eller delbetalas via Klarna.

För företag skickar vi en faktura om så önskas. Kontakta oss för detta. Betalningsvillkor 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress.

Varorna kan också hämtas och betalas i butiken på Fleminggatan 105 i Stockholm. Vid outlöst paket debiteras med 150kr oavsett köpesumma plus ny fraktavgift beroende på produkt för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. Betalning skall ske inom tio (10) dagar räknat från faktureringsdatum.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enl lag f.n. 50 kr.

Leverans
Vi använder oss av DHL och Schenker som leverantör och leverans sker till närmaste utlämningsställe. Vid avsändning av din vara skickas ett bekräftelsemail med spårningsnummer. Har du inte fått detta mail eller har problem med att spåra ditt paket, vänligen kontakta oss på help@scottish.se.

Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager. Om varan beräknas inkomma inom rimlig tid och varans pris överstiger 100 kr, restnoterar vi varan och levererar, utan extra kostnad, så snart den inkommit på vårt lager. Om en vara restnoterats av oss, har du rätt att avbeställa varan.

Ångerrätt

Du har 30 dagars öppet köp från att du mottagit den beställning hos oss. Skicka alltid ett mejl till oss med varans artikelnummer och ditt ordernummer innan du returnerar din vara. Du ansvarar för varan vid returen till oss. Varan skall vara i oskadat skick och väl förpackad. Eventuella lappar ska sitta kvar på produkten. Du betalar returfrakten. Vill du som kund ha kontant utbetalning i samband med öppet köp, uppge alltid ett bankkontonummer eller postgirokonto, detta p.g.a. fördyrade kostnader i samband med utbetalningsavier. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner ej näringsidkare. För att ångerrätten ska gälla ska varan skickas tillbaka i oförändrat skick. Varan får inte ha använts.

Retur

Vid ångrat köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för varan. Vänligen notera att det kan ta upp till 14 dagar från den dag då vi åter mottagit din vara tills dess att återbetalningen är gjord. Scottish House förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss. Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället om ej annat är överenskommet.

Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet.

Om du använt betalningsalternativet faktura eller delbetalning genom Klarna är det viktigt att du betalar fakturan för att undvika eventuella påminnelseavgifter. Beloppet återbetalas när vi återfått och registrerat returen till vårt webblager.


Reklamation
Om du vill reklamera en vara som är defekt eller skadad, ska du alltid skicka ett mejl till oss innan du returnerar varan. I mejlet berättar du vad det är för fel på produkten så kommer vi återkomma till dig med den bästa lösningen på problemet. Anger även varans artikelnummer och ditt ordernummer. Du ansvarar för varan vid returen till oss. Förpacka varan väl och skicka den sedan till oss. Vi betalar returfrakt upp till 100 SEK mot bifogat kvitto. Kontakta oss för val av fraktalternativ.

Vi står som ansvariga för alla skador som kan uppstå vid transport till kunder. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad skall du omedelbart anmäla detta till transportören. Om dessa ej åtager sig skadeansvaret skall du kontakta oss. Om retursändningen väger mer än 20 kilo, kontakta då alltid vår kundtjänst på help@scottish.se. Vid retur från kund till oss står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

Garanti
Normalt lämnar vi 1 års garanti på våra varor, dock med undantag för förbrukningsvaror. Garantin gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations- och materialfel. Expeditionsnota/garantibevis/kassakvitto skall uppvisas vid garantianspråk. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Information
Vi reserverar oss för slutförsäljning. Färgerna på våra produkter kan på bilderna variera något mot originalfärgen.

Alla priser anges i SEK och är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget eller inköpspriser.